Ovalle
”Om han hade mod att beordra tortyr borde han nu också ha mod att möta rättvisan”

Ett år efter att åklagarmyndigheten bad om att upphäva politikern Edgar Justino Ovalle Maldonados åtalsimmunitet, väntar offren i fallet Zona Militar 21 (också känt som Creompaz) på rättvisa. Den före detta militären misstänks för brott mot mänskligheten och påtvingade försvinnaden.

Citatet i rubriken kommer från Aura Elena Farfán, generalsekreterare för organisationen FAMDEGUA, som Kristna Fredsrörelsen medföljer. FAMDEGUA för grupptalan i rättsfallet Zona Militar 21 där flera före detta militärer står åtalade för brott mot mänskligheten och påtvingade försvinnande på en militärbas i staden Cobán under 1980-talet.

Edgar Ovalle var operationschef på militärbasen under 1983 och misstänks därför för att haft stort ansvar för de brott som begicks under den perioden. Men eftersom Ovalle är invald ledamot i kongressen för regeringspartiet Frente de Convergencia Nacional, FCN, åtnjuter han immunitet och har därför ännu inte mött åtal tillsammans med övriga före detta militärer som misstänks ha varit delaktiga.

I Guatemala finns lagen om ”antejucio” vilket innebär att tjänstemän som arbetar för regeringen inte kan ställas inför rätta direkt, uan att det först genomförs en process där de bedöms huruvida dennes immunitet skall upphävas, en bedömning som vanligtvis görs av högsta domstolen och kongressen. Ledamoten Edgar Ovalle har fortfarande inte ett år (7 januari 2016) efter att åklagarmyndigheten ansökte om antejucio fått beslut. När ansökan lades in förra året valde Högsta domstolen att inte tillkännage denna med förklaringen att det inte fanns tillräckliga belägg. I augusti samma år motsatte sig konstitutionsdomstolen detta beslut efter att en amparo (en typ av protest) skickats in från de målsägande i fallet. Högsta domstolen blev då tvungen att på nytt utvärdera ärendet och utfallet blev ett ändrat beslut – processen kunde påbörjas.

Edgar Ovalle är sedan januari 2016, bara några dagar efter arresteringordern mot de före detta militärerna, generalsekreterare för regeringspartiet FCN, som han dessutom var med och grundande 2008. Ledamoten ingick även kampanjteamet som ledde Jimmy Morales till posten som president och har i media beskrivits som presidentens högra hand.

Den före detta militären var också med och grundande den högervridna föreningen Asociacion de Militares Veteranos de Guatemala, Avemilgua, (Föreningen för militärveteraner i Guatemala), som har nära band med regeringspartiet FCN. Avemilgua tillsammans med Fundacion Contra el Terrorismo (Stiftelsen mot terrorism) ger aktivt och offentlig stöd till före detta militärer som anklagas för brott mot mänskligheten, och förnekar att folkmord någonsin ägt rum i landet. Fundacion Contra el Terrorismo (FCT) grundades för fyra år sedan i samband med folkmordsrättegången mot den före detta diktatorn Rios Montt. En av FCT:s medlemmar, Moises Galindo, var diktatorns försvarsadvokat, och försvarar idag en av de före detta militärerna i fallet Zona Militar 21. Ordförande för Fundacion contra el Terrorismo är Ricardo Mendez Ruiz, offentlig opinionsbildare med starkt inflytande i landet, och son till en av de misstänkta militärerna i det ovannmända fallet. Den misstänkte fadern till Mende Ruiz gick dock bort dagarna innan gripandet genomfördes. De två organisationerna, Avemilgua och FCT, smutskastar kontinuerligt och offentligt lokala och internationella människorättsförsvarare, till exempel lade FCT med Mendez Ruiz i spetsen fram en stämningsansökan mot kommissionären för CICIG (FNinrättade internationella kommisionen mot straffrihet i Guatemala) Iván Velasquez. Det finns också tecken som tyder på att Ricardo Mendez Ruiz själv befunnit sig på militärbasen, där ledamoten Edgar Ovalle agerade operationschef.

Edgar Ovalle och dennes advokater har vid flera tillfällen försökt avbryta rättsprocessen, senast i februari i år lämnade de fram bevis som enligt de själva skulle fria honom. Advokaterna som representerar de som för måltalan i fallet Zona Militar 21 fördömer materialet och menar att dessa är utan grund och istället uppmanar de att rättsprocessen bör fortsätta.

Anja Grahn, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen

*Bilden förestället en affish med texten “Retiro del antejuicio a Edgar Ovalle, Ya!” som ungefär betyder Dra tillbaka Edgar Ovalles Imunitet nu! Affisherna trycktes upp och användes vid en manifestaion bestående utanför Högsta domstolen i december förra året.