Människorättsorganisationer tackade den avgående riksåklagaren Claudia Paz y Paz

Fredagen den 16 maj samlades personer och representanter från olika människorättsorganisationer, framför åklagarmyndigheten i Guatemala City, för att tacka av Claudia Paz y Paz på hennes sista dag i ämbetet som riksåklagare. Hon lämnade åklagarmyndigheten under applåder, blomregn och jubel – folk ropade i kör ”Claudia Paz y Paz, Fiscal de la dignidad!” Claudia Paz y Paz, värdighetens riksåklagare!

pazypaz avtackande

Claudia Paz y Paz mottog blommor från AJR framför åklagarmyndigheten den 16 maj

Paz y Paz utnämndes till riksåklagare i december 2010 och har under sin mandatperiod åstadkommit mycket och gjort stora framsteg för Guatemalas rättsväsende. Hon var Guatemalas första kvinnliga riksåklagare och det är mycket tack vare hennes arbete som straffriheten i landet har sänkts från 93 till 70% under de senaste 6 åren.

Den idag före detta riksåklagaren lyckades framförallt öka tillgången till rättvisa för kvinnor, samt att möjliggöra arbetet med att ställa flera medlemmar tillhörande ökända kriminella organisationer, som till exempel mexikanska Las Zetas, inför rätta. Hon var en nyckelperson i arresteringen av före detta diktatorn Efrain Rios Montt och i folkmordsrättegången mot densamme, samt även i rättegångarna mot de ansvariga för massakern i Dos Erres, 1982.

Under ett besök i USA i juni förra året, uttryckte Paz y Paz även stöd för fredsobservatörernas betydande insats under folkmordsrättegången: ”Vittnens säkerhet har varit ett stort bekymmer,(…) i synnerhet eftersom de överlevande bor i sådana avlägsna områden. Vi har sett att det mest effektiva sättet att garantera säkerheten för vittnena har varit genom internationell medföljning”.

Trots enorma framgångar fick Claudia Paz y Paz däremot aldrig avsluta sin mandatperiod på 4 år. Den 19 maj ersattes hon av Thelma Aldana, domare vid Guatemalas högsta domstol, efter en mycket kritiserad valprocess. Man beskyller bland annat åklagarmyndighetens valkommitté för partiskhet och att Aldana skulle ha länkar till den nuvarande Presidenten Otto Peréz Molinas parti, Partida Patriota.

Efter utnämnandet av Aldana den 9 maj, publicerade CICIG (Internationella kommissionen mot straffrihet i Guatemala) och FN en gemensam press release (som även stöddes av den svenska ambassaden) där man erkänner Paz y Paz betydelsefulla resultat i kampen mot straffrihet, samt där man gav rekommendationer gällande framtida valprocedurer till riksåklagarämbetet i Guatemala.

Claudia Paz y Paz var nominerad till Nobels Fredspris 2013. Läs mer om hennes kamp för rättvisa här

Inés Chadi